Voor mijn afstudeerscriptie heb ik onderzoek gedaan naar de relatie tussen mens en techniek en heb deze relatie vanuit een postmodern oogpunt bekeken aan de hand van de theorieën van Jos de Mul, Helmuth Plessner, Friedrich Nietzsche en Bolter & Grusin. Ik heb betoogd dat de relatie die de mens aangaat met de techniek inmiddels zover gaat, dat we kunnen spreken van een ontwikkeling in de richting van een nieuw – posthumaan – wezen, geheel binnen de filosofie van het transhumanisme. De mens kan zichzelf niet kennen zonder terug te moeten vallen op uitdrukkingen in termen van zijn omgeving. Oefening voor de lezers: probeer jezelf te beschrijven, zonder hierbij gebruik te maken van referenties uit je omgeving. Met omgeving bedoel ik alle (cultureel bepaalde) omgangsvormen, objecten en activiteiten uit je dagelijkse leven.
Spoiler: het lukt je niet.
Ander voorbeeld: probeer ons kikkerlandje te beschrijven zonder terug te hoeven vallen op andere landen. Ook dit is onmogelijk. Pas wanneer je volgens traditioneel gebruik met de caravan achter de auto de grens oversteekt, begin je vanuit het andere perspectief dat het buitenland biedt, je eigen land te leren kennen.

Nu is het zo, dat onze omgeving steeds meer wordt gedomineerd door technologische apparaten en diensten. Onze omgeving wordt hierdoor steeds meer technologisch aan ons gemedieerd. Hierdoor begrijpen we onszelf steeds meer vanuit technologische uitdrukkingsvormen en – zo heb ik betoogd – veranderen we gaandeweg steeds meer in een posthumaan wezen. Eerder heb ik ook Second Life als ’s belicht aan de hand van de Remediation theorie van Bolter en Grusin.
Eric Klaassen, eigenaar van onder andere datingfacts.web-log.nl en start2date.nl, onderzoekt voor zijn afstudeerscriptie online services als datingsites binnen het kader van self-service technologieën. Via de mail hebben we hier een interessante discussie over gehad. De theorieën achter mijn afstudeeronderzoek blijken namelijk ook zeer goed toepasbaar op zijn afstudeeronderwerp. De pinautomaat – een self-service technologie – vormt een technologisch gemedieerd alternatief voor de traditionele bankbediende, net zoals de online datingsite een technologisch gemedieerd alternatief biedt voor een relatiebemiddelingsbureau.
Hierbij vormt de techniek dus telkens een vervanger voor inter-persoonlijke diensten. Person to person wordt peer to peer, als het ware. Het onderscheid tussen de pinautomaat en diensten als online datingsites zit hem in het soort dienst dat ze leveren. Levert de pinautomaat een harde, strikt transactionele dienst (het overhandigen van cash-money), zo leveren web-diensten als online datingsites een meer zachte dienst die te maken heeft met het bereiken van inter-persoonlijke doelen. Het onderscheid tussen de pinautomaat en de online datingsite is er dus een tussen een strikte (transactionele) self-service en self-fulfillment, waarbij de webdienst de gebruiker in staat stelt om in de (technologisch gemedieerde) interactie met anderen, persoonlijke doelen te behalen.
Erg interessante materie en ik verwacht hier nog verder op terug te komen in de toekomst!
Seriously.
“Wat een schaamteloze overdaad. Een teken van innerlijke leegte om je identiteit aan zoiets banaals als een auto op te moeten hangen. Auto’s doen mij niets.”

Vandaag stond de Brink vol met Ferrari’s. Er stonden zelfs twee Ferrari Enzo’s, het huidige topmodel van Ferrari dat is vernoemd naar haar oprichter. Het is onmogelijk om niet geraakt te worden door de aanblik van zo’n auto. Alles straalt luxe, exclusiviteit, kracht en – uiteindelijk – kostbaarheid uit. Een object uit de buitencategorie. Nu zijn er meerdere manieren om daarmee om te gaan. Bovenstaande quotes vormen alternatieven uit de categorie die afgunst wordt genoemd.
Afgunst is negativisme in vol ornaat. Het is een belemmerende emotie. Berusting in de eigen – geringschattende – toestand. Afgunstigen zouden bovendien zelf graag bron van afgunst zijn. Afgunstigen gunnen anderen hun geluk niet, zoals zij ook anderen beschuldigen van hun eigen ongeluk.
Afgunst is erg lelijk.
Een nuttigere emotie bij de aanblik van zoiets bijzonders als een Ferrari Enzo is motivatie. Motivatie om dat stapje extra te zetten waar anderen de schouders ophalen en de nederlaag accepteren. Motivatie om je eigen dromen na te jagen. Motivatie om je nek uit te durven steken. Motivatie om jezelf waar te maken.
Motivatie om ooit object van afgunst te kunnen zijn!
De New York Times heeft onderzoek gedaan naar de huizenmarkt in elke grote stad in Amerika. In Nederland lijkt de vraagkant van de huizenmarkt ook weer aan te trekken nu de lente zich weldadig over ons heen heeft laten vallen. Ik heb geen data om het cijfermatig te ondersteunen, maar mijn gevoel zegt me dat de Nederlandse huizenmarkt aansluit bij de conclusies van de NYT; binnen de gemiddelde tijd die huizenbezitters in hun huis blijven zitten (5 jaar in metropolitan Amerika), krijg je meer ‘bang for you buck’ wanneer je in diezelfde periode zou hebben gehuurd.
Over the next five years, which is about the average amount of time recent buyers have remained in their homes, prices in the Los Angeles area would have to rise more than 5 percent a year for a typical buyer there to do better than a renter. The same is true in Phoenix, Las Vegas, the New York region, Northern California and South Florida. In the Boston and Washington areas, the break-even point is about 4 percent.
“House prices have to fall more before housing becomes a clear buy again,” says Mark Zandi, chief economist of Moody’s Economy.com, a research company that helped conduct the analysis. “These markets aren’t as overvalued as they were a year ago or two years ago, but they’re still unfriendly. And that’s one of the reasons the market is still soft — people realize it’s not a bargain.”
Gevonden op found+read
“My business partner comes from banking, not tech. So we have this big meeting with a company in Palo Alto. I get too technical in my pitch and the CEO says: “Hang on, let me get our Chief Architect.”
When they come back my partner says: “I really love the wood you chose for the lobby.”
Co-founders are like spouses. Choose carefully
Het is mooi wanneer je elkaars skillset aan kunt vullen, maar enige overlap is wel gewenst…
Plentyoffish.com is de grootste (gratis) datingsite van Noord Amerika, opgericht door Markus Frind. Markus roemt zich met het feit nog altijd de “sole employee” te zijn van plentyoffish.com; hij runt deze webgigant in z’n eentje, vanuit z’n eigen appartement. Dat er wel degelijk brood in gratis datingsites zit, demonstreerde Markus door een foto van zijn AdSense cheque te tonen op zijn blog. Hij heeft een erg lage CPM (opbrengst per duizend pageviews) van onder de 1 dollar, maar wanneer je dit combineert met de gigantische hoeveelheden verkeer die plentyoffish.com dagelijks naar zich toe weet te trekken, kom je toch op een aanzienlijk bedrag uit. De cheque die hij toont op zijn blog toont een bedrag van 900.000 dollar. Canadian, dat dan weer wel.

Wanneer je kijkt naar de advertenties die op plentyoffish.com worden vertoond, valt te zien dat dit vooral advertenties zijn van andere datingsites. Dit lijkt tegenstrijdig. Hiermee leidt Markus zijn bezoekers namelijk direct naar zijn concurrenten. Wanneer hij geluk heeft, verdient hij nog een AdSense click aan deze verwijzing, maar daarna loopt hij het risico ze kwijt te raken. Slacht Markus hiermee de kip met de gouden eieren? Hij lijkt te kiezen voor omzet in plaats van continuïteit. Er zijn echter twee redenen te bedenken waarom het wel een goed idee is geweest van Markus om de advertenties van zijn concurrenten te vertonen.
Reden 1
Het is duidelijk dat wanneer plentyoffish.com advertenties vertoont van haar concurrenten, dat deze relevant zijn voor haar bezoekers. Ze zullen theoretisch gezien dus ook sneller geneigd zijn om door te klikken op deze advertenties. Zou Markus daarbij al zijn concurrenten in zijn AdSense filter opnemen, dan zou het voor de Googlebot lastig worden om zijn AdSense neefje van een relevante context te voorzien. Hierdoor zou Markus het risico lopen dat er vooral ongerichte advertenties worden vertoond op plentyoffish.com. De advertenties van zijn concurrenten leveren Markus dus simpelweg de hoogste omzet op.
Reden 2
Relatieplanet.nl, lexa.nl en eHarmony.com lijken op het eerste gezicht concurrenten van plentyoffish.com; het zijn allemaal online datingsites. Ze bedienen echter verschillende niches binnen de online datende demografie. De site van Markus is gratis en daardoor zeer laagdrempelig. Plentyoffish.com zal hierdoor vooral mensen aanspreken die nog weinig ervaring met het concept van online daten hebben en (nog) niet bereid zijn om te betalen voor een datingsite. Ze zijn zich nog aan het oriënteren. De sites die adverteren op plentyoffish.com zijn allemaal betaalde datingsites. Deze sites bedienen een ander segment van de markt; de serieuzere, meer ervaren online dater. Deze mensen willen meer kwaliteit over de hele linie en zijn bereid om daarvoor te betalen. Een deel van de niche die plentyoffish.com bedient zal converteren naar dit hogere segment. Dit zouden ze ook doen wanneer plentyoffish.com geen advertenties van zijn concurrenten zou vertonen. Doordat Markus dit wel doet, is hij in staat om zijn klanten “up the river” te verkopen aan zijn concurrenten. Hij was ze evengoed kwijtgeraakt, maar nu verdient hij in ieder geval nog geld aan de nichesprong van zijn klanten.
Vertaling: we hebben de voorpagina van eKudos gehaald.
Zoals de meesten inmiddels al wel weten is eKudos de Nederlandse variant op digg.com. Het gaat eKudos sinds de laatste week voor de wind. Verschillende sites hebben de “digg this!” buttons van eKudos toegevoegd aan hun pagina’s. De shake-out die ik voorspelde voor dit jaar lijkt hiermee al plaats te hebben gevonden.
Heeft het bereiken van de voorpagina van digg.com het effect van een server-meltdown, het bereiken van de voorpagina van eKudos heeft nog niet het effect wat het hopelijk toekomstig zal gaan hebben. Google Analytics liet in ieder geval niet het kleinste rimpeltje zien. Nu kan dit komen doordat we de voorpagina op zondag haalden. Het traditionele zondagse dalletje is nu door de bezoekers van eKudos opgevuld tot een doordeweeks niveau.
Mijn aanwezigheid op de voorpagina van eKudos heeft dus niet gezorgd voor een gigantisch surge in m’n pageviews, maar het heeft er wel voor gezorgd dat een aantal mensen die normaliter niet op mijn blog komen, nu waardevolle bijdragen hebben geleverd op mijn blogpost. Wanneer je in de comments kijkt van artikelen die het hebben gered tot de voorpagina van digg, dan krijg je het idee dat digg er vooral voor zorgt dat er een rondreizend circus van bronstige bavianen jouw richting op wordt gestuurd. Mijn eKudos-ervaring was vooral een positieve ervaring. Laten we hopen dat (de gebruikers van) eKudos dit lang vast weten te houden!
Ik heb gister 55 dollarcent verdiend aan advertentie inkomsten. (Ik vermoed dat ik dit microfortuin niet op deze blog heb verdiend, maar dat ik het op mijn andere site heb verdiend. De advertenties daar zijn meer toegespitst op 1 onderwerp, het africhten van politiehonden) Tegen de huidige dollarkoers (76 eurocent) zijn dat omgerekend 42 eurocenten. 329 advertentie impressies hebben gezorgd voor 3 clicks, welke mij 55 dollarcent hebben opgeleverd. Wanneer deze trend zich doorzet, kan ik aan het eind van deze maand een voorgerechtje bestellen bij la Sardegna in de Overstraat. Helaas. Dit feest gaat om twee redenen niet door. In de eerste plaats omdat la Sardegna mij verplicht om een drankje te gebruiken naast mijn eten, waardoor ook een simpel voorgerecht te hoog gegrepen is voor mij. Ten tweede omdat Google pas uitbetaalt wanneer de maandelijkse opbrengsten hoger zijn dan 100 dollar. Tot dusver dus alleen virtuele hagelslag op mijn brood.
Het is interessant om te zien wat de effectieve waarde van mijn pageviews zijn. 329 advertentievertoningen (op verschillende domeinen), welke in totaal $0.55 hebben opgeleverd. De ECPM (Effective Cost Per Mille) van mijn pagina’s is hiermee $1.69. Hoeveel duizenden pageviews heb ik dan nodig om een modaal maandsalaris uit mijn domeinen te gaan verdienen?
Voor het gemak stel ik het modale maandsalaris op 3000 euro, 3947 dollar. 3947 / 1.69 = 2336 duizend pageviews per maand. Hiermee heb ik dus 2.336.000 / 30 = 77.887 pageviews per dag nodig om van advertentie inkomsten te kunnen leven. Ik weet dat de gemiddelde unieke gebruiker op mijn andere site 6.5 pageviews genereert. Voor 77.887 pageviews heb ik dus 77.886 / 6.5 = 11.982 dagelijkse unieke gebruikers nodig.
Dat is niet niks.
Kritische noot nummer 1:
In mijn berekening ben ik uitgegaan van omzet=salaris. Dit klopt natuurlijk niet. Ik zal kosten moeten gaan maken, die recht evenredig zijn met het aantal pageviews; ik moet mijn hosting provider betalen. Daarbij zal een site over het africhten van politiehonden nooit tot 11.982 unieke gebruikers schalen. Wil ik mijn salaris dus uit advertentie inkomsten kunnen gaan halen, dan zal ik grof geschat 15.000 dagelijkse unieke gebruikers moeten gaan aantrekken. Voorwaarde is dan wel, dat de advertenties ook aansluiten bij de content waarin ze staan.
Kritische noot nummer 2:
Een CPM van 1.69 is heel erg laag. De getallen die ik om me heen hoor en lees, wijzen in de richting van een mogelijke CPM van 5 to 15 dollar voor een goed aan de context gerelateerde campagne. Uitgaande van een (gewogen) gemiddelde van ongeveer 7 dollar, kom ik op 15.000 / 7 * 1.69 = 3621 dagelijkse unieke gebruikers uit. Hierbij heb ik kritische noot nummer 1 ook meegenomen.
3621 dagelijkse unieke gebruikers moet haalbaar zijn. Niet voor een site over politiehonden, maar zeker voor, say, een gratis datingsite.
Vanaf vandaag gaat het grote geld binnen stromen. Het mooie aan het advertentie programma van Google, Google Adsense, is dat het mijn lezers advertenties laat zien, die opgehangen zijn aan de context waarin ze zich bevinden. Stel bijvoorbeeld dat ik iets schrijf over nordic walking, dan krijgen jullie bijvoorbeeld advertenties te zien voor een cursus nordic walking, een steunpunt voor nordic walking slachtoffers, etc. U begrijpt wat de bedoeling is.
Ik vrees dat ik mijn broodjes voorlopig nog dun zal moeten beleggen (of ik moet kleinere broodjes gaan kopen), want de voorwaarde voor het tonen van advertenties die passen binnen de context, is dat Google kaas kan maken van de context. Dit blijkt niet altijd te lukken. Wanneer er meerdere engelse termen in een post staan, denkt Google dat die post gaat over schuurmachines; in het Engels luistert ook een schuurmachine naar de naam “Sander”.
De komende tijd zal ik uitgebreid experimenteren met onder andere het Google AdSense programma op deze site. Ik zal jullie hier deelgenoot in maken. Natuurlijk ben ik ook benieuwd naar jullie ervaringen. Wat zijn jullie ervaringen met banners/online advertenties? Klikken jullie er wel ’s op? Is hier een patroon in te herkennen?
“Gaat het over het maken van valse beloftes?”
“Doe je iets in de promotie/reklame?”
“Heeft dat niet iets te maken met betaalde jongensliefde?”
De keuze voor Promethean Ventures als de naam voor mijn blog heeft nogal wat grappige vragen opgeleverd. Daarom een prijsvraag:
Zonder Wikipedia/Google erop na te slaan: wat betekent Promethean Ventures (voor jou)?
Prijzen worden uitgeloofd voor:
- Het meest juiste antwoord
- Het antwoord dat het meest aannemelijk is, zonder juist te zijn
- Het langste antwoord (geen ctrl-c/ctrl-v!)
Uiterste inleverdatum 12 april 2012
Update: inleveren als comment bij deze post graag!
Wanneer ik een adsense account aan probeer te maken met mijn huidige emailadres, krijg ik onderstaande melding:
“Er bestaat al een gebruiker voor het e-mailadres dat u heeft opgegeven.
Selecteer andere aanmeldingsgegevens voor de Google-account voor toegang tot deze account.”
Prima, ik blijk al een account te hebben aangemaakt ooit. Maar wanneer ik dan vervolgens in probeer te loggen met deze gegevens, krijg ik de volgende melding te zien:
“Geen Google AdSense-account
Er bestaat geen Google AdSense-account voor deze aanmelding. U hebt nog geen aanvraagformulier ingevuld.”
Pardon?
Bovenstaand bericht heb ik ook naar de Google helpdesk gestuurd. To be continued.